Kuching, Sarawak | Holiday | Part 3 | Sarawak Cultural Village

Assalammualaikumw.b.t

Salam Jumaat korg..maaf ye mrsyanie stop sebentar menulis sebab sibuk dengan stok baru tambahan plak kirang sihat.. Tengah musim rasanya selesama melanda.. Ramai gak yang kena..selesema dan demam. Korang kalu dah kne selesema cepat cepat makan ubat ye.. jumpa doktor tau..

Dalam part 3 ni mrsyanie dan team.. cewah team konon.. pi pun bru bertiga hahaha.. Kami awal pagi dah bersiap ke Sarawak Cultural Village  untuk aktiviti seterusnya.. yang ni sangat teruja sket sebab time kami datang ni agak bertuah sket ler.. ada event WORLD HARVEST FESTIVAL 2014 yang bermula pada 2 - 4 mei yang lepas..Alhamdulillah pelbagai aktiviti menarik diorang jalankan.. weee

seperti biasa tiket dibeli oleh pihak tour..hihih mmg rilex kami kali ni..easy travel..hihi tq tq..  Harga tiket 

Dewasa RM60.00
Kanak  RM 30.00 (6-12 tahun)




Mula masuk je Taman Budaya Sarawak ni, kami kan suka sgt nak bergambo jadi nye..teruja ler nak bergambo kat papan bergamba ni..hihih suka suka suka... Time kami datang tu ada pertandingan bagi hero hero tau.. ala cam angkat berat nye orang tu hihi tapi kali ni diorang ada beberapa ujian untuk menunjukkan kekuatan diorg hihih  lelaki macho gtu ahhaha..ok jaga penglihatan anda ye..

Di Taman Budaya Sarawak ni terdpaat pelbagai jenis rumah mengikut jenis kaum masing masing. setiap rumah dibina serupa rumah sebenar dari setiap kaum. anataranya Iban dan Bidayuh..Setiap rumah mempunyai penjaganya maknanya bukan semata mata rumah sahaja. ada pelbagai aktiviti yang akan dijalankan di setiap rumah mengikut adat resam masing masing nye kaum. Setiap rumah yang kata ada penjaga tu bukan lah kata mahkluk halus ye..amboiii korang hih..penjaga ni adalah pengurus setiap rumah tu ler..ada lah yang bekerja di setiap rumah tu..hihih no no no pkr bukan bukan ye..

Rumah pertama yang kami pi adalah rumah Bidayuh.. Rumah Bidayuh ni terdapat 2 jenis rumah contoh. yang pertama tu kecil je..tak leh lah ramai sangat yang masuk ye.. kang roboh plak..setakat 15 orang tu mampu lagi rasanya.. hihih kira kuat gak lah tu kan.. Rumah lagi satu adalah rumah yang dibina besar dan struktur bawahnya diubah menggunakkan batu bata ye.. kukuh lah sket kot berpuluh puluh yang nak masuk..hihih






sangat seronok wee... 
























Labels: , , ,