Air Kelapa Jando Pulang

Assalammualaikum w.b.t

Air Kelapa Jando Pulang | Terkejut jugak lah bila pertama kali Mrsyanie dengar nama minuman ini. Mau tak nya, kenapa Jando pulok dah. hihi. Apa-apa pun itu lah nama bagi Air Kelapa Jando Pulang!! 

sumber gambar: google.com

Air Kelapa Jando Pulang

Air Kelapa Jando Pulang berasal dari Negeri Smebilan. Ia merupakan minuman tradisi orang Negeri Sembilan terutamanya Kawasan Kuala Pilah. Tak sah kalau setiap majlis di Negeri Sembilan terutamanya di kawasan Kuala Pilah tak ada Air Kelapa Jando Pulang. Ianya menjadi air rasmi bagi setiap majlis seperti kenduri kahwin dan sebagainya.


Mrsyanie ada buat sedikit pencarian mengenai nama Air Kelapa Jando Pulang, ianya diberi nama dari proses penyediaan Air Kelapa Jando Pulang yang mempunyai proses keluar masuk semula dalam buah kepala yang diibaratkan seperti sepasang suami isteri yang bercerai menyebabkan isterinya bergelar janda kemudian ia dirujuk semula. Kesahihan nya tidak dapat Mrsyanie kenalpasti, masih belum jumpa pencarian sah mengenainya. 

Apa-apa pun Air Kelapa Jando Pulang mempunyai khasiat yang tinggi dengan cara pembuatan yang bersih dan sempurna. Air Kelapa Jando Pulang adalah air kelapa muda yang dimasak bersama dengan gula merah.

Air Kelapa Jando Pulang, Warisan Ayah 3Q


Korang mesti nak tahu mana nak rasa kan? Jangan risau di Warisan Ayah 3Q menyediakan minuman tradisi orang Kuala Pilah, Air Kelapa Jando Pulang. Memang sangat sedap dengan ditambah ais batu, membuatkan badan berasa segar dan nyaman. Sejuk dan sedap!!

tq kakNina 



Untuk maklumat lanjut dan sebarang tempahan:

Warisan Ayah 3Q Station
B-G-08, P8 Avenue
Jalan SH 1/1, Selayang Heights
Selayang, Selangor.

Landmark: Kolej Komuniti Selayang
Waze: Warisan Ayah 3Q Selayang Heights

Tel: 03-61280236 / 013-307 5369 / 013-307 5234

Instagram: Warisan_ayah3q

Waktu Operasi:
8 am - 12 am



Till Next Entry ye!!!
Salam Sayang

Labels: