Jom Klik

FEED EFG

Sempoa Kaedah Pengiraan Kian Pupus

Assalammualaikum w.b.t

Sempoa Kaedah Pengiraan Kian Pupus |  Tidak ramai yang kini menggunakan Sempoa sebagai salah satu alat pengiraan dalam Matematik. Kini moden hanya menggunakan Kalkulator dengan pelbagai fungsi dan kegunaan. Sempoa makin dilupakan dan makin pupus tetapi ianya menjadi alat mainan kanak-kanak.
sumber gambar: google.com 

Sempoa


Sempoa zaman dahulu diperbuat daripada kayu untuk memudahkan pedagang China menjalankan penggiraan. Dari mana asal Sempoa ni? Mrsyanie pun mulakan pencarian. Sempoa atau nama lainnya Abakus yang merupakan alat pengiraan.  Ianya digunakan oleh pedagang dan kerani di China, Jepun, Afrika dan negara-negara yang lain sewaktu ketika dahulu dalam urusan pengiraan. Untuk maklumat lanjut tenatng sejarah Sempoa korang boleh layari : https://ms.wikipedia.org/wiki/Sempoa


Ya sekarang jarang kita nak jumpa orang menggunakan Sempoa untuk penggiraan dalam urusniaga kedai mahupun pembelajaran. Tetapi Mrsyanie ada terjumpa seorang Pakcik Cina yang menggunakan Sempoa dalam urusniaga kedainya. Sangat menarik kerana cepat pakcik ni menggunakannya. Ingat lagi zaman sekolah Mrsyanie, semangat beli Sempoa nak guna tetapi akhirnya tak mahir pun. Beli Kalkulator terus hihi.

pengiraan cina



Jarang dah dapat jumpa Sempoa dalam kehidupana harian. Kini segalanya pantas berlalu, mungkin masih ada yang mengekalkan kaedah ini. Tetapi semuanya berteknologi dan pantas.



Till Next Entry ye!!!
Salam Sayang

5 comments:

  1. sekarang ni semua pakai kalkulator jer.... kannn?

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul tu kakFarah.. Tak ada yang guna Sempoa ni..pakcik cina tu je yang Yanie jumpa..hihi

      Delete
  2. Teringin juga nak belajar pakai sempoa ni. Macam menarik je tengok tauke kedai ubat cina selalu duk guna sempoa ni.

    ReplyDelete
  3. Nak juga belajar sempoa ni. Macam menarik je. Selalu tengok kedai ubat cina guna sempoa untuk kira duit.

    ReplyDelete
  4. pernah juga belajar tapi tak pandai2 juga hehe

    ReplyDelete

FANPAGE

back off